View Sidebar
Om Rosa bandet

Om Rosa bandet

Frangipani Breast Cancer awareness ribbon

De flesta är nuförtiden bekanta med Rosa Bandet som är till för att skapa medvetenhet om bröstcancer. Oktober månad varje år engagerar sig människor, verksamma inom olika organisationer eller företag och som privatpersoner, specifikt i frågan om bröstcancer. Det är en global rörelse med ursprung i USA.

Persikofärgade bandet
Föregångaren till det Rosa bandet är det persikofärgade bandet som tillverkades av en kvinna i övre medelåldern, Charlotte Haley som själv hade bekämpat bröstcancer. De persikofärgade banden såldes tillsammans med ett informativt kort. Texten på kortet löd “Det Nationella Cancerinstitutets årliga budget är 1,8 miljarder dollar, och endast 5 procent tillägnas förebyggandet av cancer. Hjälp oss väcka medvetenhet hos de lagansvariga och Amerika genom att bära det persikofärgade bandet”. Charlottes Haleys’ persikofärgade band och budskap kom att spridas snabbt.

1991 – det först Rosa bandet
Det var Susan G. Komen som introducerade det första Rosa Bandet för the Cure. Då delades skärmmössor ut till kvinnor som bekämpat bröstcancer vilka sedan 1990-talet deltagit i Race for the Cure. Första gången ett rosa band användes för att öka medvetenheten av bröstcancer var hösten 1991. Det skedde i samband med staden New Yorks’ lopp för bröstcancer-överlevare. Stiftelsen, the Susan G. Komen Foundation, delade ut just rosa band till deltagarna i loppet.

Inspiration från Haley
Alexandra Penney, chefredaktör på den amerikanska hälsotidningen Self, arbetade år 1992 för att ge ut det andra årliga numret av “National Breast Cancer Awareness Month issue” till vilket hon bjöd in Evelyn Lauder, vice verkställande direktör på Estee Lauder, att vara en gästredaktör.

Charlotte Haleys’ budskap och persikofärgade band väckte Penneys och Lauders intresse. Tillsamman sökte de ett samarbete med Charlotte Haley. Haley tog dock avstånd från deras idé då hon ansåg Penney och Lauder var för kommersiella.

Om Rosa bandet 1Ny färg
Då Haley avböjt samarbete med Penney och Lauder, som dock kom att fortsatta att arbeta tillsammans, föddes idén att använda sig av ett rosa band istället. Efter konsultation med åtskilliga affärsjurister lanserades det Rosa bandet, som nu för tiden är en internationell erkänd symbol för ökad medvetenhet om bröstcancer. Det Rosa bandet kom, efter övertalning från Penney och Lauder, att delas ut till kunderna i New York, av kosmetikajättarna i New York.

Pink Ribbon International
Pink Ribbon International arbetar för att skapa en världsomfattande stödjande gemenskap och att informera drabbade, familjer, vänner och specialister om Rosa Bandet och bröstcancer.

I Sverige har Cancerfonden har genomfört kampanjen sedan 2003. Om man vill lyssna på ljudböcker inom ämnet finns det tusentals ljudböcker på Storytel.se.

Kommentarer är stängda