Genom att finansiera forskning och sprida kunskap om bröstcancer finns ”Rosa bandet”-kampanjen. Varje år får omkring 10 000 kvinnor veta att de har bröstcancer. Vissa har tyvärr en aggressiv form medan andra har turen att ha en snällare form av cancer, men oavsett vad diagnosen säger kan det bli många tuffa behandlingar att gå igenom.
Bakgrund
Det allra första bandet som representerade ett viktigt syfte var det ”Gula bandet” (yellow ribbon). Första gången var det Gula Bandet som omtalades, och det i en marschlåt som den amerikanska militären sjöng, sedan har flera olika musiker tolkat låten på sina sätt. Kanske minns du den gamla dängan ”Tie a Yellow Ribbon Round the Ole Oak Tree”, från tidigt 1970-tal, som sjöngs av gruppen Tony Orlando and Down och som var oerhört populär. När den amerikanska Penney Laingens make hölls som gisslan i Iran, knöt hon gula band runt många träd för att visa sin längtan efter honom. Familj och vänner följde snart efter för att visa sin lojalitet och efter det blev det gula bandet ett sätt att kommunicera.
Under 1990-talet blev det AIDS-aktivister som bestämde sig för att tillverka ett band för AIDS-bekämpningen. Bandet blev nu rött (passionens färg). Under 1992 jobbade Alexandra Penny med tidskriften ”National Breast Cancer Awareness Month issue”, och hon bjöd in Evelyn Lauder, som då var vice verkställande direktör på Estee Lauder som gästredaktör. De två kvinnorna kom då på en idé att tillverka ett band, som skulle delas ut av de stora kosmetikjättarna i New York. Vem vet, kanske även Jewelrybox var ett av företagen. De kom även i kontakt med Charlotte Hayley, som själv tillverkade persikofärgade band för att förebygga kampen mot cancer. Penney och Lauder diskuterade med olika affärsjurister om ett band med ny färg, och det blev ett rosa band som blev den internationella färgen för bröstcancer.
Det har blivit oktober månad som företag, organisationer och privatpersoner ägnar sig åt bröstcancerfrågan. Sedan 2003 har denna kampanj funnits och forskningen har under dessa år fått in betydelsefulla pengar.
Event och aktiviteter till förmån för cancerforskningen
År 1983 organiserades loppet ”National for Cure” i Dallas, Texas. Då hade det cirka 1 000 deltagare, och 1999 hade deltagarantalet ökat till mer än 600 000 och nu hölls loppet i 99 olika städer i Amerika. År 2005 var det över en miljon deltagare så loppet har verkligen blivit en framgång och nu anordnas det även varje år i Washington D.C. Loppet hålls numera även i andra delar av världen, bland annat på Nya Zeeland, Australien, Tyskland, Italien, Storbritannien och många fler. Det finns även en gångtur för att samla in pengar till bröstcancerforskningen och det är ”Breast Cancer 3 Day” – den är uppdelad på tre dagar och hålls i flera olika städer i Amerika.
Kommentarer är stängda