Rosabandet arrangeras varje år i oktober månad till förmån för forskning inom bröstcancer. Kvinnor är de som i särklass drabbas mest av hela befolkningen av just bröstcancer det är den vanligaste cancersjukdomen hos kvinnor. Det är därför Cancerfonden arrangerar Rosa bandet för varje år. Det är ett sätt att uppmärksamma och sprida kunskap sjukdomen och även bidra med pengar till vidareforskning av botemedel och lindrande av sjukdomen.
Om Rosa bandet
Varje år håller Cancerfonden kampanjen Rosa bandet för att kunna bedriva forskning inom bröstcancer. Det var dock inte i Sverige utan i USA som Rosa bandet eller ”Pink Ribbon” startade av en kvinna som heter Susan G. Komen från Breast Cancer Foundation som delade ut rosa band till alla deltagare i sin kampanj ”Race for Cure” under hösten 1991. Samma år fick utdelningen av rosa band som symbol för kampen mot bröstcancer, ett stort genomslag via andra aktörer såsom kosmetikföretaget Estée Lauder som delade ut egna rosa band genom att inkludera dem i sina sminkdiskar. Sedan dess har Rosa bandet blivit en återkommande årlig internationell symbol för denna kamp mot bröstcancer och det fortsätter varje oktober som alltså är den internationella bröstcancermånaden som engagerar och förenar människor i hela världen.
Rosa bandetprodukter
Varje år går företag och föreningar ihop för att sälja de ceriserosa banden som kostar 20 kronor. Än idag är det företaget Estée Lauder som bekostar de rosa banden. Av de 20 kronorna går 10 kronor till lokalföreningen och 10 kronor till bröstcancerfonden. Det är vanligt att företag dras med i kampanjen och säljer rosafärgade produkter, av vilka en del av vinsten går till bröstcancerfonden. Företagen som var engagerade 2018 var bland annat ICA, XXL, Skandia, Lindex, Kellogs, Gillette med flera och bland de produkter som säljs är hårprodukter, matvaror, kläder, Sexleksaker, blöjor och kosmetika.
Vart går pengarna?
Sedan starten 2003 har Rosa Bandet-kampanjen samlat in drygt 759 miljoner kronor till cancerforskningen (redovisning 2003-2017). Pengarna som samlas in under kampanjen utgör en betydande del av de drygt 400 miljoner kronor som Cancerfonden delar ut varje år till svensk cancerforskning. Under 2017 samlade Rosa Bandet-kampanjen in 84 miljoner kronor.
2017 delade Cancerfonden ut rekordsumman 499 miljoner kronor till svensk cancerforskning. Forskare och vårdpersonal över hela landet har under året möjlighet att ansöka om anslag från dessa miljoner. Cancerfondens forskningsnämnd beslutar vilka ansökningar som ska få anslag, och forskningsmedlen betalas i huvudsak ut under 2017.
Cancerfondens forskningsnämnd beslutar vilka ansökningar som ska få anslag och låter alla ansökningar, oavsett cancerform, konkurrera med varandra i nationell konkurrens. På så sätt säkerställs att den främsta forskningen – den med bäst förutsättning att göra framsteg – får stöd.
Av Cancerfondens totala intäkter används endast 13% till kostnad för insamling och administration medan resterande går direkt till påverkansarbete, forskningsfinansiering och kunskapsspridning.
Kommentarer är stängda